April 16, 2009

Laporan Junior #1

PENGALAMANKUUUU…..

16.02.2009

Perjalanan baru hidup ku bermula pada hari ini. Aku tiba di KLIA jam 5ptg ditemani kaum kerabat. Setelah selesai pendaftaran masuk bagasi, kami diminta berkumpul semula pada jam 7.30ptg untuk taklimat ringkas. Perasaan kami ketika itu bercampur baur antara sedih, bangga dan gembira…sedih kerana akan meninggalkan keluarga dan berjauhan dengan mereka untuk jangka masa yang lama namun gembira kerana akhirnya impian kami untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara menjadi kenyataan. Setelah selesai taklimat, kami diberi masa selama 10 minit untuk mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga dan sahabat tercinta. Saat berdakapan bersama keluarga adalah saat yang tidak dapatku lupakan, terasa begitu payah untuk mengucapkan selamat tinggal,namun ku gagahkan jua demi meneruskan perjuangan dibumi asing. Perjalanan kami diiring oleh Cik Natasha,pegawai JPA yang bertugas.

Namun begitu, sebaik menaiki kapal terbang, perasaan sedih bertukar gembira. Kami begitu teruja, maklumlah ini adalah pengalaman pertama keluar negara. Kapal terbang MAS MH121 berlepas tepat jam 9.55mlm. Perjalanan kami mengambil masa selama 11jam.

17.2.2009

Kami tiba di lapangan terbang Auckland jam 12 tengah hari waktu tempatan. Itulah pertama kali aku menjejak kaki di bumi New Zealand. Cuacanya agak panas tetapi sungguh nyaman. Setibanya di lapangan terbang, kami disambut oleh kakak senior dan dibekalkan dengan sandwich sebagai alas perut. Cuaca ketika itu lebih kurang 24oC. Perjalanan kami masih jauh. Sementara menantikan waktu penerbangan iaitu pada jam 5 petang, aku asyik terkenangkan keluarga. Sungguh, aku amat merindui abah, mama, adik-adik dan sanak saudara. Wajah mereka terbayang-bayang diminda. Setelah menunaikan solat jamak Zohor dan Asar, kami dibawa oleh senior ke terminal domestik dimana kami perlu meneruskan perjalanan ke Dunedin.

Penerbangan ke Dunedin mengambil masa selama 3 jam disebabkan berlaku pendaratan kecemasan di Wellington. Kira-kira jam 8 malam, kami tiba di lapanagn terbang Dunedin dan disambut oleh Dr.Bruntun bersama beberapa orang senior. Mereka begitu ramah dan bermurah hati menyediakan bekalan makan malam. Kami dibawa ke tempat tinggal masing-masing. Aku bersama 12 lagi rakan dibawa ke Toroa House.

18.2.2009

Keesokan harinya kami bersarapan di rumah senior sebelum dibawa ke Internatinal Office, dimana kami perlu mendaftar. Cuaca agak sejuk kerana hujan. Kerinduan kepada keluarga terubat seketika dengan kerenah senior dan rakan-rakan. Namun jauh disudut hati, aku mengharapkan kehadiran keluarga disisi menemani saat ku memulakan hidup baru. Sepanjang hari, kami dibawa meninjau sekitar kawasan universiti dan sekitar bandar Otago, erk..atau lebih tepat, pekan Otago,huhu..

****

Beberapa hari aku disini, pelbagai pengalaman yang ku tempuh, aku mula menyesuaikan diri dengan cuaca dan keadaan disini. Ini hanyalah permulaan kisah hidupku yang baru di bumi asing..ku sedar akan tanggungjawabku untuk membawa pulang segenggam ijazah..setakat ini sahaja kisahku…bersambung…haha


Disediakan oleh,

Aien & Ayin

No comments: