April 5, 2009

Laporan WPI #1: Survival in Dunedin

Laporan WPI #1: Survival in Dunedin

Pada 29 Mac 2009, program petama Wadah Perkongsian Ilmu(WPI) telah berlangsung di Evison Lounge Clubs and Socs Building. WPI kali ini bertemakan “Survival in Dunedin”. Majlis bermula dari jam 11 pagi hinggalah ke jam 1 tengah hari. Lebih daripada 20 orang pelajat tahun pertama hadir pada majlis ini. Pelajar lama turut hadir memberikan sokongan dan bersama-sama berkongsi pendapat dan pengalaman. Program kali ini melibatkan 4 orang ahli panel kesemuanya yang terdiri daripada Faried, Praveene, Ameline dan Nurulain. Adila yang merupakan salah seorang tenaga penggerak WPI bertindak selaku pengerusi majlis.
Perbincangan dimulakan oleh Nurulain yang berkongsi pengalaman beliau tentang tips-tips untuk cemerlang dalam Health Science First Year. Beliau menerangkan tips penting bagi setiap subjek dan cara-cara pembelajaran efektif untuk subjek tersebut.
Slot kedua diteruskan oleh Praveene dengan kupasan tentang “How to survive during winter”. Beliau dengan penuh semangat telah memberikan informasi yang amat berguna seperti pakaian yang perlu dipakai ketika musim sejuk, kedai-kedai untuk membeli baju sejuk dan cara-cara untuk menjimatkan eletrik ketika musim sejuk bagi mereka yang “flatting”.
Selepas itu, ahli panel yang ketiga iaitu Ameline menerangkan tentang “Flat Hunting” dan cara-cara untuk mendapatkan tiket bagi mereka yang ingin pulang ke Malaysia pada cuti summer. Tips yang diberikan oleh Ameline amatlah berguna terutamanya cara-cara untuk mendapatkan flat yang bagus memandangkan kebanyakan daripada pelajar baru akan menyewa pada tahun depan.
Akhir sekali, ahli panel yang terakhir iaitu Mohd. Faried telah diberikan tugas untuk membincangkan tentang topik “Summer in Dunedin” di mana para pelajar boleh bekerja di lading buah ataupun bekerja di Dunedin. Beliau berkongsi dengan pelajar tentang pengalaman beliau bekerja di Fairview Orchard semasa cuti summer. 
Secara keseluruhannya, majlis berjalan dengan lancar dan semua pelajar baru dan lama berpuas hati dengan isi kandungan majlis pada kali ini. Walaubagaimanapun, WPI kali ini bermula lewat 15 minit kerana masalah teknikal. 

Syahril Ikhwan
Jawatankuasa Penggerak
Wadah Perkongsian Ilmu 

No comments: